lördag 9 april 2011

Bokkort/ask

Halloj på er. Idag ska vi ta ta i det där med bokkort eller bokask, vad man nu vill kalla det. Det blir en serie bilder med lite instruktioner och jag hoppas ni kommer förstå, en vacker dag kanske jag fixar en liten video, men då måste jag lära mig att sluta låta som en stolle när jag pratar :o)


Let's go!

Börja med att skära till 2 papper som är 12,5 x 24 cm (A bitar) och 2 papper som är 14,5 x 24 cm (B bitar). Jag har använt 200 gr laserskrivarpapper för jag tyckte det kändes lite slösigt med bazzill, men man använder såklart vilket papper man vill. Använder man skrivarpapper så är de i formatet A4 vilket kommer göra bitarna 21 cm istället viket egentligen inte gör så våldsamt mycket, men som sagt det är valfritt.

Sen ska alla papper bigas från kortsidan till den andra med 2 cm mellanrum. Vik sedan alla bitarna som ett dragspel.


När bigningen är klar så kan man om man vill stansa den ena kortsidan på alla A och B bitar



Lite chalkning piggar alltid upp och framhäver den där gammeldags känslan..om det är en sådan man vill uppnå :o)
Sätt sedan i hop A och B bitarna omlott med varandra, A bitarna mittemot varandra och B bitarna mittemot varandra. Limma i hörnen på båda sidorna
Så här ser det ut när sidorna är ihop limmade.
Skär till det som ska bli bokomslaget, även här gick jag snålstigen och tog mitt skrivar/stämpelpapper. Den ska vara 15 x 29,4, biga 13,7 cm in på varje sidan så får du ett fält på ca 2 cm i mitten. Kantstana kortsidorna om du vill och chalka.
Sen är det bara att gå lös och dekorera omslaget som man vill, jag tycker det är lättast att göra det innan man fäster "innanmätet".

Här nedanför kan du se hur mitt kort blev


Och så här blev insidan, fast tänk dig bilden vriden 180 grader :o)
Jag använde Core'dinations essential - Aquamarine som botten på framsidan och inuti kortet, det fick ruggade kanter och blev rejält sandpapprat. Det blommiga pappret heter Pink paislee Daily Junque - Numbers (baksidan) och det översta är från samma företag med heter Tickets.

Grattis är skrivet med Glitz - Teeny alphabet Yellow, blommorna är blandat Pink paislee blommor, vita och gula minirosor och Prima sugarplum roses, och sist men inte minst...........bliiing Prima say it in pearls :o)

Allt som jag använt till mitt kort förutom snålpappret hittar ni inne i Butiken

Se så iväg med er nu och pyssla :o)

Rock on, Over and out// Louise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar