söndag 2 februari 2014

Stickandets konst!

Jag jobbar natt på en rehabavdelning på ett sjukhus. Ibland har vi mkt att göra ibland mindre. För att hålla mig vaken lugna nätter har jag fastnat i ett nytt beroende, nämligen den fantastiska skaparkonsten stickning! Sedan i somras har jag utvecklats från enkla raggsockor till lite mer komplicerade vantar, hur kul som helst. Så årets julklapp från mig till väldigt många släktningar blev hemstickande vantar.


Här är en bild och närbild på ett par jag stickar till mig själv. Detta mönster är bara helt underbart och jag har hittat det HÄR. Även hennes och en medförfattares bok "Vantar för alla årstider" har hittat hem till mig. Jag vill egentligen inte göra reklam för en specifik bokhandel men länken ovan är så ni ska hitta denna fantastiska bok. Jag beställde min i min lokala bokhandel för att jag tycker det är viktigt att handla lokalt!

Även min svägerska och min svägerskas dotter fick dessa vantar men i andra färgställningar. En fick dessa....
...och den andra fick i grått och samma rosa färg. De har jag ingen bra bild på.

Ni som är nyfikna, så stickar jag nästan allt på rundstickor. Jag använder mig av dessa från Ullcentrum.

Jag gillar dem för att deras kabel är lika eller nästan lika tjock som själva stickan. Jag föredrar att sticka på stickor 3-3,5 och använder mig uteslutande av alpacka- och merinoullsgarner av hög kvalité. Stickningen blir så mkt lättare och vackrare med ett bra garn. Här får var och en göra efter tycke och smak, jag säger bara vad jag föredrar. Mina rundstickor har en längd på 80 cm. Det är lagom tycker jag.



Hoppas ni gillart, för det kommer mera stickning!

//Kasia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar